יום ראשון, 9 בינואר 2011

למה כל אתר תוכן צריך סרגל עליון צף














אחד הפטנטים הכי שימושיים באייפון הוא הגלילה המהירה לראש העמוד, באמצעות לחיצה על הסרגל העליון בכל אפליקציה שמשמרת אותו. במסך קטן כמו באייפון, זאת פונקציונליות קריטית, מפני שהרבה פעמים נמצא שם חלון החיפוש ואפשרויות ניווט נוספות.

גלישת הדסקטופ הנוחה והמרווחת, לעומת זאת, מזמנת אבסורד. מי שרוצה להגיע מהר לראש העמוד צריך להזיז את היד מהעכבר וללחוץ על Home (בהנחה שמישהו סיפר לו על הכפתור הזה), או ללטף את הגלגלת 200 מטר למעלה (מאז הגלגלת בעכבר, גרירה של הסקרולבר היא לא אופציה בשבילי). אבל זה רק מיני-אבסורד, כי השאלה האמיתית שצריכה להישאל פה היא למה בעצם אנחנו מתבקשים לגלול עד ראש העמוד כדי לנווט או לקבל אינדיקציות חשובות? הרי אין פה מצוקת מקום כמו באייפון, וממילא הבון-טון הוא Header נמוך ופונקציונלי, אז למה שלא יהיה לי זמין כל הזמן?

האבסורד הזה בולט במיוחד בפייסבוק, מפני שהפיד בנוי ככה שהוא מעודד במפגיע גלילה אינסופית במורד העמוד, למרות שכל האינדיקטורים הקריטיים לפעילות שלי שם (חוץ מהצ'אט) ממוקמים על הסרגל העליון.

במייספייס וטוויטר, שני אתרים שעברו שיפוץ גדול לאחרונה, כבר אימצו את הרעיון המתבקש הזה (למראות שמייספייס לא היו יכולים בלי טעות מחרידה, והשאירו פס שקוף בין שני חלקי הסרגל שמשגע את העיניים). חייבים להניח שפייסבוק ויוטיוב יהיו שם עוד מעט. לשניהם ממילא יש סרגל עליון קומפקטי לאללה, ובשניהם זה עשוי ישפר מאוד את חוויית הגלישה. ומכיוון שחיפוש התמונות שלהם כבר בנוי ככה, אולי גם החיפוש הראשי של גוגל יתיישר לשם בקרוב.

אז עכשיו יש לי שתי שאלות:
1. מישהו מכיר אתר ישראלי גדול עם סרגל ניווט עליון צף?
2. מישהו מצליח לחשוב על חסרון מהותי לשימוש באלמנט כזה?

תגובה 1:

  1. מסכים לגמרי.

    נקודתית לפייסבוק, כפתרון זמני, אחת מהפונקציות של התוסף better facebook משאירה את הסרגל העליון על המסך בדיוק באופן הזה. בכלל, זה תוסף מעולה שבאמת, כשמו, משפר את פייסבוק. צריך רק להשקיע קצת בלקנפג את ההגדרות שלו בשביל שלא יהיה עומס ושלא יראו את כל השטויות שהוא מוסיף כברירת מחדל:

    http://betterfacebook.net

    השבמחק