יום שני, 28 במרץ 2011

ניווט באפליקציות אייפון עבריות - ימין לשמאל או שמאל לימין?



אני עושה עכשיו אפליקציית אייפון לא גדולה. באופן טבעי ובכלל בלי לחשוב על זה פעמיים, סידרתי את כפתורי הניווט הראשיים (בתחתית המסך) מימין לשמאל. אבל אז, כשהעברתי למישהו ריוויו, קיבלתי ממנו פידבק שבאופן טבעי הוא הסתכל על זה משמאל לימין, ולא הבין מה הדבר הכי חשוב עושה בקצה השני.

מצד אחד, אתם יודעים. בכל זאת, עברית נכתבת מימין לשמאל; הווב העברי כולו הולך מימין לשמאל, ואת אף אחד לא מעניין הסטנדרט של הגויים בהקשר הזה. מצד שני, יש טיעון כבד משקל לכשעצמו: עולם האפליקציות בעברית לא מפותח מספיק בשביל לקבע סטנדרט אחיד, ומשתמשים רבים התרגלו באייפון להתחיל משמאל.

עשיתי בדיקה מהירה של כמה אפליקציות בעברית, לראות לאן נושבת הרוח, וגיליתי - במדגם לא מייצג - שאין סטנדרט אחיד. עמוד הבית של Ynet נמצא מימין, ושל הארץ משמאל. כפתור הבית של עכבר העיר (מקבוצת הארץ), יושב מימין, וזה של YesVOD יושב בשמאל. גם הראשי של נענע בשמאל, אבל זה של וואלה! בימין. מעניין הא?

אני חושב שעדיף שכולנו נהיה צודקים במקרה הזה, ולא חכמים, ונחליט שניווט בעברית הולך תמיד מימין לשמאל. הרי את הקריאה אני מתחיל מימין, למה שאת שריקת התפריט אתחיל דווקא מהכיוון ההפוך?

אז אולי מפה נוציא איזה סטנדרט? אני אשמח. בקיצור, למישהו יש תובנות בעניין הזה?

10 תגובות:

  1. אני חושבת שרוב המשתמשים רגילים דווקא משמאל לימין- פשוט כי כמות האפליקציות הלועזיות על המכשיר כמעט שווה בכמותה לאפליקציות בעברית, ואכן, אין כאן סטנדרט
    קיצור
    LTR ככה אני עושה אותן.

    השבמחק
  2. אני מתעסק במשך כשנה וחצי עם מוצר שמתורגם ל-18 שפות ולאחר תהיה,נסוי,טעיה,תהיה,התייעצות,מחשבות ועוד קצת כאלה אומר לך ש-RTL הוא RTL עד הסוף, קרי, פליפ מלא לכל האפליקציה. להשאיר אלמנט לא מהופך עלול ליצור את הרושם ש:
    א. פשוט לא טיפלת באלמנט הזה (וזה בסדר, אם לא אכפת לך להשאיר רושם כזה, כדי לרצות יוזרים אחרים שכן רגילים לתפריט על פי הפלטפורמה עליה הוא יושב, בלי קשר לעניין השפה. יוזרים סולחים על עניינים כמו אלה, שהרי אף אחד לא עולה עם מוצר שלם לגמרי)
    ב. אתה לא עיקבי והרי עקביות היא ערך עליון בעולם חוויית המשתמש.

    שלך ובשבילך, קורוניו :)

    השבמחק
  3. אני מאסכולת כיוון הקריאה. עוד מימי יואל. איתך במאבקך הצודק.

    השבמחק
  4. RTL, לי אין ספק. זה ייקח זמן אבל זה יהפוך לסטנדרט, בדיוק כמו מערכת הפעלה מעוברתת. ככל שיהיו יותר אפליקציות עבריות הקהל גם ילמד לצפות לזה. ל-LTR יצפו כאלה שמשתמשים בעיקר באנגלית (למשל, מפתחי אפליקציות) או שעוברים הרבה בין עברית לאנגלית.

    השבמחק
  5. יש שני היבטים לעניין הזה:
    1. כיוון התפריטים בטאב בר (למטה)
    2. כיוון החיצים לדריל דאון ולחזרה

    לגבי התפריטים - מכיוון שכיוון הקריאה בעברית הוא מימין לשמאל וחשוב לנו לשים את הדברים החשובים קודם - אז ודאי - מימין לשמאל.

    לגבי ניווט (כיוון החיצים) - מכיוון שרוב האפליקציות הן לועזיות אני משתמש כיום בחיצים ימינה לדריל דאון ושמאלה לחזרה (כמו ברירת המחדל של האייפון).
    אם מחליטים להפוך כיוון (וזה הולך ונהיה לגיטימי יותר ויותר) אז חשוב להפוך לגמרי את כל הכיוונים - ז"א שאם החיצים לדריל דאון מצביעים שמאלה אז כפתור החזרה צריך להיות בצד ימין ולהצביע ימינה.

    השבמחק
  6. הזכרתי בדיוק את הבעיה בפרק על ישראל שכתבתי ביחד עם תומר שרון לספר Global Usability
    http://www.springerlink.com/content/978-0-85729-303-9#section=870667

    אם נהיה שונים משאר העולם, נהיה מבולבלים. לאומת זאת אם נהיה דומים לשאר העולם, נהיה שונים מעצמנו... מבלבל.

    לדעתי, איך שלא יהיה נדפקנו :-)

    השבמחק