יום ראשון, 6 במרץ 2011

בעדינות עם המטאפורות שלכם, בבקשה

הגירסה החדשה של טוויטר לצד הרפרנס מהעולם הישן (מימין)













שימוש במטאפורות עוזר למשתמשים לקשר אלמנטים בממשק עם מודל מנטאלי שקיים אצלם מהעולם האמיתי, וכך - בין השאר - לרכך את עקומת הלמידה. דוגמה קלאסית למטאפורה שכולם מכירים הן הלשוניות - בחלונות או בווב - שנועדו לשחזר את חלוקת המידע וחוויית הדפדוף המוכרת לנו (או לפחות היתה מוכרת פעם) בתיקיות משרדיות קשיחות.

בשבוע שעבר שיחררה טוויטר גירסה חדשה לאפליקציית האייפון שלה. אחד החידושים העיקריים בגירסה החדשה הוא הוספת סטריפ של Trending Topics לראש הפיד. המעצבים של טוויטר בחרו לעצב את המודול הזה כך שיזכיר לוח זמנים ישן של תחנות רכבת - כשכל אות או שורה מורכבת משני לוחות אופקיים.

הרעיון, אני מנחש, היה לרמוז לכך שלפנינו מידע עדכני, חי ודינמי. בפועל, לא תפסתי את הסטריפ הזה מתגלגל מעצמו, כמו שאנחנו מכירים מהמטאפורה שעומדת מאחוריו (ולמה שיעשה את זה? זמני הרכבות מתעדכנים תדיר; נושאים טרנדיים צפים הרבה פחות). גם מבחינה גרפית הוא לא כל כך מתכתב עם שאר הרכיבים באפליקציה, ונראה קצת כמו נטע זר.

אבל אלה דברים קטנים, ואפשר לנמק אותם לכאן או לכאן. הבעיה האמיתית עם הרכיב הזה, היא שהאינטראקציה איתו מתבצעת בניגוד לאיך שאנחנו רגילים שהוא עובד בעולם האמיתי. כשפתחתי את הגירסה החדשה בפעם הראשונה, הבנתי ישר ובלי בעיות את הרפרנס, אבל לא הצלחתי לגרום למידע שבו להתגלגל כלפי מטה. באמת חשבתי שזה מוזר לדרוש ממני תנועה אנכית של האצבע על פני סטריפ נמוך כל כך, אבל קשה להאשים אותי. הרי לזה בדיוק העיצוב והמטאפורה שמאחוריו מרמזים.

לעשות סיפור ארוך קצר, כדי גרום ללוחות המידע האלה להתגלגל מעלה או מטה, צריך לגרוף עם האצבע שמאלה או ימינה. מוזר, נכון? לא טבעי, לא אינטואיטיבי ולאנשים רגישים אפילו גורם לצמרמורת קלה. ובכן, אלה רק חלק מהדברים הרעים שקורים כשמישהו אונס מטאפורה.

3 תגובות:

  1. מעביר בדיוק, אבל בדיוק, את מה שעבר עליי

    השבמחק
  2. נראה כמו הכנה לבאנר

    השבמחק
  3. יפה!

    הנה לך עוד מטאפורה אנוסה לאוסף: http://bit.ly/fbippB

    השבמחק